perjantai 20. tammikuuta 2023

Tavarakirjanpitoa

Olen kirjannut ylös jo vuosia  kaikki vaateostoni ja muutaman vuoden ajan pidin tarkkaa kirjaa myös lasten vaateostoksista. Minulla on säästössä nuo lappuset, en siis ole excelin ystävä, joten kirjanpito on ihan paperilla. 

Vaatekirjanpidon olen aloittanut vuonna 2014 ja tuntuu hauskalta ajatukselta, että olen jo kohta kymmenen vuoden ajan laittanut ylös jokaisen ostetun ja saadun vaatekappaleen. Joihinkin lappuihin olen myöhemmin lisännyt vaatteen hajoamisesta merkinnän, mutta tämä ei ole ollut säännöllistä eikä johdonmukaista vaan lähinnä satunnaista. Vaatehyllyyni katsomalla tietysti näen, mitkä vaatteet siellä vielä on. Minulla on aina ollut melko minimalistinen vaatekaappi ja tiedän jokaisen omistamani vaatekappaleen. Ostolakkovuonna minulla ei siis ole mahdollisuutta "shoppailla" omassa kaapissa löytöjä tehden, koska kaikki vaatteeni ovat käytössä säännöllisesti.

Ostoksista yleisemmin olen pitänyt kirjaa muutamana vuonna, aiemmin vain omista henkilökohtaisista tavaroistani, viime vuonna sitten laajemmin melkein kaikesta ostetusta, pois lukien nuorison itse ostamat ja lahjaksi saamat tavarat.  

Tänä vuonna jos (ja toivottavasti kun) ostolakkoni pitää, ei saapuvaa tavaraa pitäisi juurikaan olla. Siksipä innostuin tekemään sellaisen seurantalippusen itselleni, jossa on sekä talouteen tuleva tavara, että lähtevä tavara. Lähtevää tavaraa on jo muutama ollut, lähinnä nuorisolle pieneksi jääneitä kamppeita.

Saa nähdä, muistanko ja jaksanko kirjata ylös kaikki rikkoutuneet sukkaparit, mutta ajatuksena on, että olisi kiinnostavaa nähdä, miten paljon "tavaraliikennettä" vuoden aikana tapahtuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti