torstai 27. huhtikuuta 2023

Lisää hajoamista

 Ostolakkoa aloittaessani tavaroiden hajoaminen oli asia, jonka oletin vaivaavan vasta joskus vuoden loppupuolella. Uutena hajonneet farkut todistivat jo toisin, mutta vähän yllättäen olen nyt tilanteessa, jossa useampi hajoaminen samaan aikaan vaikuttaa niin, että ostolakko tuntuu hetkellisesti kovin hankalalta.

Mun läppäri on tullut mulle käytettynä ja ollut mulla lähemmäs kymmenen vuotta. Välillä se puhkuu ja puhisee, välillä sammuillee ja akku ei ole toiminut vuosiin, mutta noin muuten se on oikein toimiva. Nyt kuitenkin tasohiiren toinen nappi on ilmeisesti kulunut niin paljon, että se toimii vain satunnaisesti ja se todella haittaa koneen käyttöä. Ratkaisu on varmaankin irtohiiri, jonka käytöstä en tykkää ja sellainen onneksi löytyy taloudesta valmiiksi.

Mun jalka taas on vähän rikki ja vaikuttaa siltä, että jos en halua viime kesän jalkaongelmien palaavan ja pilaavan toistakin kesää, pitää siirtyä lättäpohjaisista kengistä pois. Vaikka jalka ei tavara olekaan, tämä vaikuttaa kuitenkin niin että joudun luopumaan ehkä muidenkin tennareiden käytöstä  kuin vain niistä kovapohjaisista, joista ongelma varmaan sai alkunsa. Mulla onneksi on jopa kahdet lenkkarityyliset kengät olemassa. Kahdet ainoastaan siksi, että viime vuonna tein poistokorista heräteostoksen, josta vielä kärsin tunnontuskia, kun ajattelin ettei mulla ole toisille lenkkareille mitään tarvetta, kun tennareissa pääosin kuljen. Selitin lenkkariostoksen halvalla hinnalla ja sillä, että onpahan sitten varastossa toiset lenkkarit, jos käytössä olevat alkaa hajota. Kerrankin heräteostos vaikuttaa jälkeenpäin loistavalta valinnalta.  Mun  muut kevät- ja kesäsään kengät on litteäpohjaisia tennareita, joita ei taida jalat enää kestää. 

Lisäksi mun rakas torkkupeitto, ihana puuvillainen ja tosi kaunis on alkanut reikiintyä. Paikkasin ensimmäiset reunoihin tulleet reiät, mutta nyt on pakko luovuttaa kun reikää tulee reiän ja paikkauksen viereen nopeampaan tahtiin kun ehdin entisiä korjata. Käytän sitä silti kunnes on enemmän reikiä kun peittoa. Toista torkkupeittoa ei meillä ole, joten millään olemassaolevalla sitä ei voi suoraan korvata. Nuorisolla on yksi vähän samantapainen peitto, mutta luulen, etten ole kovin suosittu, jos sitä alan omia itselleni.

Lisäksi yhden ison säilytyslaatikon kansi  on hajonnut reunasta pirstaleiksi, eli ei voi korjata. Nyt tuohon tarvitsisi uuden kannen, mutta yritän yhdistella tavaraa, niin että muihin laatikoihin mahtuisi ja ei tarvitsisi ostaa mitään. Samanlaisissa laatikoissa on siis kaikki talvivaatteet ja luistimet ja eri kauden kengät.

Monta yksittäistä asiaa, joihin ostaminen olisi helppo ratkaisu. Vaikka keksinkin jonkunlaisen ratkaisun noihin, väitän että olisi tosi kiva, jos vaan voisin ostaa hyvät paksumpipohjaiset kengät, uuden torkkupeiton (jos jostain kivan edes löytäisin), uuden säilytyslaatikon ja ehkä sen läppärinkin. Ja mietin jälleen kerran, onko tässä mitään mieltä, että mä vaan jonkun oman päähänpinttymäni vuoksi jätän ostamatta oikeasti tarvittavia tavaroita. Ehkä ei, mutta sisu ei ainakaan vielä anna periksi tässä kohtaa kuitenkaan luovuttaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti