lauantai 16. syyskuuta 2023

Ostolakko ja vaatteet, miten on sujunut tähän mennessä

Suosikkikotivaatteiden kirjoa, töissä olen sitten vähemmän värikäs

 

Heti ostolakon alkumetreillä huomasin lähes uusien farkkujeni kankaassa olevan kulumaa ja pohdin niiden palauttamistakin. Päädyin kuitenkin pitämään farkut, koska en uskonut että uudet samanlaiset olisivat sen paremmat ja toisaalta en halunnut alkaa ostamaan heti ostolakon alussa kokonaan uusia housuja.

Yllätyksekseni nuo farkut ovat kestäneet ihan hyvin, kulumat niissä ovat pahentuneet jonkun verran ja yhdestä kohtaa olen niitä paikannutkin muutamalla pistolla, mutta kokonaisuudessaan ovat olleet hyvät ja toivottavasti kestävät vielä ensi vuonnakin. 

Muiden vaatteiden kohdalla isompia ongelmia ei ole ollut. Yksi vanha t-paita on mennyt räteiksi, kun kangas oli niin ohut ja kutistui pesuissa pituudesta. Joitakin sukkia on mennyt rikki ja osaa paikkailen käyttöiän jatkamiseksi. Näin olen tehnyt myös ennen ostolakkoa.

Joissakin alustopeissa on pieniä reikiä, niiden paikkaaminen ei kannata, koska hajoavat siitä vierestä lisää, mutta olen silti näitä pitänyt, eiväthän ne paitojen alta mihinkään näy. Noiden tilalle varmaan ensi vuonna tai ainakin joskus tulevaisuudessa voisin ostaa uusia samanlaisia.

Yhdet kotilegginsit hajosivat ja ne muutamat muut ovat aika haperoita saumojen vierestä nekin, mutta ovat kestäneet kasassa onneksi ja kotona olen pitänyt urkkalökäreitä enemmän kuin ennen.

Pari uutta vaatetta on tullut kaappiin, en ole ostanut mitään, mutta yhdestä nuorisolta jääneestä  trikoomekosta leikkasin yläosan pois ja siitä tuli kesäinen kotihame itselle. Mulla on yksi tällainen samalla lailla tehty ennestään ja tuossa mekossa oli kestotahra, eli ei kelvannut lahjoitettavaksikaan. Sain myös lahjaksi kuvassa olevan ihanan Alf- t-paidan, josta tulikin heti yksi mun suosikkivaatteista. Lisäksi olen nuorisolta perinyt muutamat heille värin vuoksi nykyisin kelpaamattomat ehjät sukat.

Muutaman tennareihin ja huppareihin kohdistuneen hetkellisen ostohalun lisäksi en ole varsinaisesti kaivannut minkään vaatteen ostamista eikä ole listalla mitään sellaista, jonka säntäisin ostamaan heti tammikuussakaan. Vaatteiden osalta ostolakko on siis ollut oikein onnistunut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti